-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12

خداوند در سورة شعرا ميفرمايد: فَنَجَّينـَهُ واَهلَهُ اَجمَعين # اِلاّعَجوزًا فِي الغـَبِرين(شعرأ170ـ171) اين پير زن كيست و چرا عذاب شده است؟

اين پير زن كه با قوم لوط به هلاكت رسيد، همسر حضرت لوطغ است كه از نظر عقيده و مذهب، با آن قوم گمراه هم آهنگ بود و هرگز به لوطغ ايمان نياورد و سرانجام به همان سرنوشت قوم گرفتار شد.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 15، ص 326.)

مرحوم طبرسي در تفسير مجمع البيان فرموده است: زن حضرت لوطغ با مردم كافر هم كاري ميكرد و اگر مهماني وارد خانه حضرت لوطغ ميشد، به مردم اطلاع ميداد(تفسير مجمع البيان، علامه طبرسي، ج 7، ص 348.)

بنابراين، ترديدي نيست كه مراد از اِلاّعَجوزًا فِي الغـَبِرين، در آية 171 سورة شعرا، همسر لوط است، و اين مطلب از ظاهر آيه استفاده ميشود، زيرا در آيه قبل ميفرمايد: ما لوط و اهل او را نجات داديم، مگر پير زني كه از جمله هلاك شدگان شد و آيه، نشان دهندة اين است كه اين زن از نزديكان لوط بوده و او جز همسر وي كسي نبوده است.

در آية 81 سوره هود آمده است: فَاَسرِ بِاَهلِكَ بِقِطعٍ مِنَ الَّيلِ ولا يَلتَفِت مِنكُم اَحَدٌ اِلآامرَاَتَكَ اِنَّهُ مُصيبُها ما اَصابَهُم; پاسي از شب كه گذشت، با خانوادة خود از شهر حركت كن و هيچ يك از شما پشت سر خود را ننگرد، و همسر خويش را با خود سير مده زيرا او به همان عذابي كه قوم تو گرفتار ميشوند، گرفتار خواهد شد.

در ميان همسران پيامبران، دو نفر نااهل بودند كه با كفار هم كاري ميكردند: همسر نوحغ و همسر لوطغ. قرآن مجيد، در سوره تحريم، به اين مطلب اشاره فرموده است: ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاًلِلَّذينَ كَفَرُوا امرَاَتَ نوحٍ وامرَاَتَ لوطٍ كانَتا تَحتَ عَبدَينِ مِن عِبادِنا صـَـلِحَينِ فَخانَتاهُما فَلَم يُغنيا عَنهُما مِنَ اللّهِ شي ?‹ـًا;(تحريم،10) خداوند براي كافران مثلي زده، به همسر نوح و همسر لوط. اين دو تحت سرپرستي دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولي به آن دو خيانت كردند، و ارتباط آنها با اين دو پيامبر، سُودي به حالشان در برابر عذاب الهي نداشت، و به آنها گفته شد كه وارد آتش شويد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.